fbpx

Vandaag de dag moet je bedrijf een website hebben, dit is een soort verplichting van je klanten. Om hiermee te beginnen heb je een domeinnaam nodig. Dit is om jezelf vindbaar te maken op het internet. In deze blog lees je enkele tips over hoe je een pakkende en passende domeinnaam krijgt. Wij vinden het ook lastig om een domeinnaam te kiezen met alle verwachtingen van je klanten waar je rekening mee moet houden als wij bezig zijn voor klanten. Als je er dan nog niet uitkomt, staan er ook enkele tools die je kunnen helpen bij het vinden van een passende domeinnaam.

Domeinnaam

Een domeinnaam is een unieke naam op internet. Meestal wordt een domeinnaam gebruikt voor een website. Je kunt ook een domeinnaam hebben voor je persoonlijke e-mailadres. Het IP-adres is een lang nummer en op dit nummer kan je jouw website vinden. Je kan natuurlijk niet aan je klanten dit IP-adres geven, want dat is moeilijk te onthouden. Om het makkelijker te maken voor het zoeken, hebben ze domeinnamen bedacht. Een domeinnaam bestaat uit een naam en een extensie. Deze extensie kan bijvoorbeeld .nl zijn.

Gebruik je bedrijfsnaam

De meest logische domeinnaam voor je bedrijf is je bedrijfsnaam zelf. Als je bedrijfsnaam Gamma is dan weet je precies welk bedrijf het is. Als je kiest voor fietsen.nl dan weet je eigenlijk nog niet welk bedrijf het is, wel wat het bedrijf doet. Dit is onduidelijk en maakt het lastiger voor je klanten. Als je bedrijf bijvoorbeeld de Sprinter heet dan is het handig om te kijken naar “desprinter.nl”. Je klanten weten dan gelijk dat dat je bedrijfsnaam is. 

Zie bijvoorbeeld ook de naam: www.starlinedevelopment.nl. Starline staat voor: sterren lijn, dit kan het bedrijf gebruiken in de lay-out van de website of webshop. Development staat voor ontwikkeling, we ontwikkelen websites met gemak en service. Iedereen kan tegenwoordig een website maken. Als je ervaring hebt dan let je op zaken om de statistieken te meten en bij te houden. Kortom doe iets waar je goed in bent en waar je dagelijks mee bezig bent.

 

Zo kort mogelijk

Probeer je domeinnaam zo kort mogelijk te houden. Dit verhoogt je zoekresultaat. Als je een domeinnaam hebt zoals “desprinterfietsenhandelzoetermeer.nl”, is het te lang om te onthouden en duurt het langer om de website te zoeken. Terwijl als je “desprinter.nl” als domeinnaam hebt hoeven ze alleen maar op je bedrijfsnaam te zoeken. Dit duurt dus al minder lang om te zoeken. Albert Heijn speelt daar nog beter op in. In plaats van dat ze albertheijn.nl hebben, nemen ze ah.nl. Dit hebben ze ook goed gedaan in het logo. Daarom is het herkenbaar en goed vindbaar op internet. 

Dat Albert Heijn dit goed heeft gedaan is goed, maar het is belangrijk om te weten dat je voorzichtig moet zijn met afkortingen. Afkortingen kunnen ook onduidelijkheid veroorzaken. Dit schrikt klanten weer af. Het beste is om je bedrijfsnaam zo kort mogelijk te maken en alleen afkortingen te gebruiken als dat kan en herkenbaar is.

 

Spelling variaties

Domeinnamen waarbij er verschillende spellingsvarianten zijn is niet handig. Als je domeinnaam moeilijk te spellen is of anders wordt geschreven is het moeilijk om je bedrijf te vinden. Je kunt er het beste voor zorgen dat je klanten het gemakkelijk hebben met zoeken. Hierbij is het ook belangrijk om te letten op koppeltekens of punten in je bedrijfsnaam. Je klanten onthouden ook bijna niet waar nou dat koppelteken in je bedrijfsnaam voorkomt. Het veroorzaakt daardoor dus verwarring. Dit kost je klanten.

Je extensie is ook belangrijk

Je extensie is wat je achter je domeinnaam zet. Denk hierbij aan .nl, .com, .eu, .net. Het is handig om te kijken naar je toekomstbeeld en/of naar waar je markt is. Is je markt in Nederland? Dan is het slim om .nl te claimen. Wil je uiteindelijk naar wereldwijd? Dan is het beter om .com te claimen. Zorg in ieder geval dat de extensie past bij je toekomstvisie en je markt.

Meerdere domeinnamen

Als je kiest voor een domeinnaam met de extensie .nl, dan is het ook handig om te kijken naar .com. Is deze extensie nog beschikbaar dan is het goed om die ook te claimen. Je kunt ze namelijk naar elkaar doorlinken waardoor je weer een hoger aantal websitebezoekers kan verwachten. Het is verstandig om dit te doen, want een concurrent van je kunt bijvoorbeeld de andere domeinnamen claimen en dan kan er verwarring ontstaan.

Merkgerichte of beschrijvende domeinnamen

Een merkgerichte domeinnaam is om een merk op te bouwen. Je kan denken aan Google.nl. Je kunt dus om je merkgerichte domeinnaam een merk opbouwen. Zo kun je alle zaken onder 1 websitenaam doen. Een beschrijvende domeinnaam is om je bezoeker gelijk te laten weten wat voor dienst je aanbiedt. Dit heeft ook een voordeel met de zoekwoorden erin, als je zoekt op kleding kopen dan is het waarschijnlijk dat je de website kledingkopen.nl als eerste ziet. Het is aan jou wat voor domeinnaam je wilt kiezen, kijk naar het doel van je onderneming en wat jou doelgroep zou zoeken als ze bij jouw bedrijf uit willen komen. In deze twee groepen kun je alle domeinnamen plaatsen.

Let op deze zaken!

Zorg ervoor dat je domeinnaam past bij je bedrijf. Dit stimuleert de verwachting van je bedrijf. Gebruik ook de beste keywords. Let er ook op dat je domeinnaam niet een rare betekenis heeft. Dit zorgt in enkele branches voor lachwekkende effecten, maar het staat niet professioneel voor je klanten. Voorkom merkinbreuk, zorg ervoor dat je domeinnaam niet lijkt op dat van een merk. Bijvoorbeeld addidas.com in plaats van adidas.com, dit kan in de toekomst misschien problemen oproepen en dus ook verwarring.

 

 

Tools voor domeinnamen

Je hebt verschillende tools die je kan gebruiken om een creatieve domeinnaam te maken. Je hebt bijvoorbeeld domeinnaamtool.nl of bustaname.com. Deze tools helpen je om een geschikte domeinnaam die nog beschikbaar is te maken. Dit kun je doen als je niet creatief bent, als je geen domeinnaam kan verzinnen of alle domeinnamen al bezet zijn. Je moet met zoveel zaken rekening houden.

Conclusie

Je hebt als eerst kunnen lezen wat een domeinnaam is. Je hebt met veel zaken rekening te houden als je een unieke en pakkende domeinnaam wil hebben. Ik heb hier alle tips even op een rijtje gezet:

  • Het beste is om je bedrijfsnaam te gebruiken in je domeinnaam.
  • Hou je domeinnaam zo kort mogelijk.
  • Zorg ervoor dat er zo min mogelijk spelling variaties zijn op je domeinnaam, dit zorgt voor minder verwarring.
  • Gebruik verschillende extensies, maar kies wel de juiste.
  • Claim meerdere domeinnamen om ervoor te zorgen dat je geen problemen krijgt met eventuele concurrenten.
  • Je kan kiezen uit een merkgerichte of beschrijvende domeinnaam.
  • Je domeinnaam kun je het beste laten passen bij je bedrijf.
  • Je kunt keywords gebruiken in je domeinnaam.
  • Zorg voor een professionele domeinnaam.
  • Controleer de betekenis van je domeinnaam.
  • Voorkom merkinbreuk met je domeinnaam.

Mocht het nou echt niet lukken dan kun je altijd nog kijken voor de domeinnaam tool. Dit zijn tools die je helpen om een leuke en geschikte domeinnaam te verzinnen. Er staan er genoeg online om je te helpen.

Heb je nog zelf onduidelijkheden of toevoegingen, zet ze dan in de reacties en we helpen je graag verder!

rocketship-tilt-min

Ontvang onze leuke e-mails!

Jij krijgt alleen informatie van ons die aansluit met wat jij wilt

Dank je wel! Hopelijk ga je hiermee groeien!

rocketship-tilt-min

Ontvang onze leuke e-mails!

Jij krijgt alleen informatie van ons die aansluit met wat jij wilt

Dank je wel! Hopelijk ga je hiermee groeien!

rocketship-tilt-min

Ontvang onze leuke e-mails!

Jij krijgt alleen informatie van ons die aansluit met wat jij wilt

Dank je wel! Hopelijk ga je hiermee groeien!

Pin It on Pinterest

Share This