fbpx

Mee gemaakt heb je vast wel eens. Je bent op zoek naar iets, neem als voorbeeld een nieuwe wasmachine. Google heeft vast wel iets en je typt het in. Daarna klik je op het eerste zoekresultaat dat verschijnt. De website ziet er oud en achterhaald uit. Wat doet dit met het vertrouwen die je in de website hebt? Niet veel goeds, kan ik me voorstellen. Je klikt snel weg om naar een meer betrouwbare website te zoeken. Dit gebeurt dagelijks. Bedrijven lopen potentiële klanten mis, omdat hun website niet aan de verwachtingen van de potentiële klant voldoet. Om dit probleem aan te pakken schrijf ik over hoe je je webdesign kan verbeteren. Ik heb 9 punten voor je.

1. Nieuw ontwerp

Bij een nieuwe website komt vaak ook een nieuw ontwerp kijken. Met een nieuw ontwerp kun je je customer Journey (klantreis) bijvoorbeeld verbeteren. De customer Journey is eigenlijk de ‘reis’ die een klant aflegt wanneer een product wordt gekocht. Je kunt met het ontwerp van je website inspelen op de verschillende fases van de customer Journey. Het ontwerp kan het gevoel van de customer Journey bepalen. Als je de customer Journey in kaart brengt zie je makkelijk aan het aantal views per pagina, welke pagina’s goed zijn en welke niet. IKEA heeft de klantenreis van de winkel duidelijk in kaart gebracht. Deze klantenreis is ingedeeld in 6 vlakken van tevreden tot verschrikkelijk. Op basis hiervan kan de IKEA zijn klanttevredenheid verbeteren. Zie hieronder hoe ze dat hebben gedaan.

 

Customer Journey Ikea
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

 

2. Meten is weten!

Als je wilt weten wat het beste werkt kun je verschillende methodes gebruiken om hierachter te komen. Het is wel belangrijk dat je onderzoek doet onder de mensen van je doelgroep. Één van de manieren is een poll. Deze kan je op je website plaatsen. Je kunt bijvoorbeeld een poll maken over het lettertype, over de kleuren die je kan gebruiken of over de lettergrootte. Zet ook de link van de poll op je Facebookpagina en stuur je klanten die al iets hebben gekocht een e-mail met de link naar de poll. Een andere methode hiervoor is split testing. Je hebt twee ontwerpen en deze ga je allebei voor een even lange periode gebruiken op je website. Bijvoorbeeld: week 1 gebruik je ontwerp 1 en week 2 gebruik je ontwerp 2. De periode waarin je meet kan verschillend zijn en het ligt er net aan of je weet wie je doelgroep is. Vervolgens meet je met bijvoorbeeld Google Analytics wat de meeste mensen aantrekt en dat ontwerp kies je vervolgens.

3. Hoe belangrijk is je huisstijl?

Dit is een van de belangrijkste onderdelen, omdat dit meestal het eerste is wat opvalt bij een bedrijf. Dit kan er ook voor zorgen dat je bezoekers en je klanten vertrouwen in je onderneming krijgen. Een huisstijl bestaat uit onder andere: het logo, de typografie. Zorg dat je huisstijl er fris uitziet, zodat klanten zien dat je met de tijd mee gaat. Iedereen wilt tenslotte zaken doen met een innovatief bedrijf. Het belang van een huisstijl is dat het een positief beeld van de organisatie uit moet stralen. Je laat de identiteit van het bedrijf duidelijk zien en door je huisstijl kun je je ook onderscheiden van je concurrenten.

 

4. Welke designelementen zijn aan te raden?

Een goed voorbeeld voor een mooi designelement is een slider die als het ware de pagina op komt schuiven als je deze voorbij scrolt. Nog een mooi idee voor een designelement is een parallax slider. De slider doet het lijken alsof de afbeelding mee scrolt met de website. Met een goede indeling en wat ervaring kun je hiermee een mooie website maken!

5. Wees uniek!

Om op te vallen is een uniek ontwerp van belang. Als je een template kiest zijn toch veel punten te herkennen. Er zijn veel gratis templates te gebruiken, maar dit maakt je website niet uniek. Doordat ze gratis zijn, gebruiken veel mensen dezelfde templates. Je kunt aan het aantal downloads zien hoeveel mensen dat template gebruiken. Bij sommige templates zijn niet alle elementen aanpasbaar. Als je een template kiest en je moet veel veranderen kost dat veel tijd en is dus duur. Je kunt beter een template kiezen die al dicht bij je visie ligt. Hierdoor kun je je huisstijl makkelijk in je website toepassen. Bedenk je wel dat je huisstijl meer is dan alleen kleuren. Het is ook de stijl die is gemaakt, zoals call-to-actions en je eigen gemaakte logo. Als je een uniek ontwerp hebt, wekt dat vertrouwen op!

"Be yourself, everyone else is already taken!"

– Oscar Wilde –

6. Hoe vaak pas je een ontwerp aan?

Dat ligt natuurlijk helemaal aan jezelf! Kijk wel of het ontwerp past bij de tijd van het jaar. Als je bijvoorbeeld een campagne start bij een bepaalde feestdag zoals kerst, dan is het wel leuk als je website ook in de kerstsfeer is. Stel je ontwerp af bij elke marketingactie die je doet. Je laat je klant zich thuis voelen op je website. Het is ook goed om mee te gaan met je tijd. Het moet bijvoorbeeld niet zo zijn dat er foto’s van 15 jaar geleden op staan. Kijk goed in welke tijd je leeft.

7. Zijn foto’s voor een website goed?

Foto’s zorgen voor verduidelijking bij je teksten. Daarnaast zegt beeld meer dan tekst. We leven in een visueel tijdperk waarbij beeld dus steeds belangrijker wordt. Je kunt met foto’s de sfeer over laten komen op je klanten. Zorg wel dat je goede kwaliteit foto’s gebruikt. Het is wel zo mooi om scherpe foto’s te gebruiken, in plaats van dat je korrelige foto’s ziet staan op een website. Klanten haken al gauw af dan. Gebruik stockfoto’s bijvoorbeeld. Er zijn genoeg sites die gratis stockfoto’s aanbieden. Je kunt natuurlijk ook een fotograaf inhuren om foto’s te maken van je product of terwijl je je dienst uitvoert. Dit zorgt ervoor dat er meer vertrouwen is bij je klanten.

8. Is snelheid voor je website ontwerp belangrijk?

Je website ontwerp heeft invloed op de snelheid waarmee een pagina laadt, maar andersom heeft het ook invloed. Als de afbeeldingen niet goed inladen heeft het veel invloed op het gevoel en het vertrouwen van de bezoeker. Door te veel effecten in je website te plaatsen kan dit zwaar voor je website zijn. Zorg dat je dit goed verbetert. De beste laadsnelheid is tussen de 0,1 seconde en de 1 seconden. Kijk met een tool hoe snel jouw website laadt. Een tool die je hiervoor kan gebruiken is Pingdom.

9. Waar moet ik nog meer opletten?

Zorg dat je een duidelijke footer hebt waar je gegevens in staan en dat dit netjes staat. Zo kunnen klanten makkelijk contact met je opnemen. Tegenwoordig staan de gegevens zoals je e-mailadres en je telefoonnummer ook in de header van je website. Zorg in ieder geval dat de bezoeker duidelijk kan zien wat je bedrijfsgegevens zijn. Een klant moet niet gaan zoeken naar je gegevens om contact op te nemen met je.

Conclusie

Je website aanpassen is een grote stap. In deze blog heb je onder andere kunnen lezen op welke zaken je moet letten als je een nieuw ontwerp maakt en hoe je het beste resultaat kan halen met verschillende testmethodes. We hebben het ook over de huisstijl gehad en verschillende ontwerpelementen. In de blog heb je ook kunnen lezen wat de effecten van snelheid kan betekenen voor je website en je ontwerp.

Welke originele ontwerp tips zou je nog meer toepassen op je website? Plaats je reacties hieronder!

rocketship-tilt-min

Ontvang onze leuke e-mails!

Jij krijgt alleen informatie van ons die aansluit met wat jij wilt

Dank je wel! Hopelijk ga je hiermee groeien!

rocketship-tilt-min

Ontvang onze leuke e-mails!

Jij krijgt alleen informatie van ons die aansluit met wat jij wilt

Dank je wel! Hopelijk ga je hiermee groeien!

rocketship-tilt-min

Ontvang onze leuke e-mails!

Jij krijgt alleen informatie van ons die aansluit met wat jij wilt

Dank je wel! Hopelijk ga je hiermee groeien!

Pin It on Pinterest

Share This