fbpx

Goede verhalen weten te raken en te verkopen. Dit doe je door een goed bedrijfsverhaal. Tegenwoordig kan je bedrijfsverhaal niet missen. Je kan je verhaal vertellen in een presentatie, op je website of op een flyer. Door jouw bedrijfsverhaal laat jij je klanten zien welk probleem je oplost en hoe jij dat oplost. Elk bedrijf heeft op dit moment zijn bedrijfsverhaal op de website staan. Ga maar naar 3 willekeurige bedrijfswebsites. Vaak zie je dan een over ons kopje of een wie zijn wij kopje staan in de menubalk. Jij bent vast al eens een keer geïnspireerd door een bedrijfsverhaal. Wat als jouw verhaal anderen laat inspireren? Lees in deze blog hoe jij dat kan doen en kom er ook achter wat voor voordelen nog meer aan een goed bedrijfsverhaal verbonden zijn. Laat je bedrijfsverhaal je klanten inspireren!

Om je bedrijfsverhaal te laten inspireren is storytelling de meest bekende vorm om dit mee te doen. Storytelling zet je voor verschillende elementen in. Filmmakers gebruiken storytelling om hun verhaallijnen te maken, kijk maar naar Disney. Ondernemers gebruiken het in hun reclames of in hun bedrijfsverhaal, kijk maar naar Coca-Cola. Laat je bedrijfsverhaal je klanten inspireren om nog meer klanten binnen te halen! Weet jij eigenlijk wat storytelling is?

Wat is storytelling?

Iedereen heeft een andere betekenis voor storytelling. De een zegt dat het een bepaalde manier van communiceren is waarin je verhaal centraal staat. Een ander zegt weer dat storytelling een belangrijk gereedschap voor contentmarketing is. Wat denk jij dat storytelling is? De meeste ondernemers maken gebruik van hun eigen verhaal, het bedrijfsverhaal. Je wil met je verhaal een doel bereiken, dit doel kan van alles zijn. Storytelling zorgt uiteindelijk voor openheid, vertrouwen en verbondenheid.

Wanneer is storytelling begonnen?

We zijn al eeuwen lang gewend om verhalen te vertellen. We begonnen al tijdens de prehistorie met de muurtekeningen in de grot. In 1900 kwam Michelin met hun eigen gids. Daarna, in 1982, kwam Hasbro met de Marvel stripboeken. Zo heb je in elke tijd wel een verhaal die werd doorverteld. We zijn dus opgegroeid met verhalen. Denk maar aan vroeger, toen je nog klein was, kan je je nog herinneren wat voor verhalen jij toen hebt gehoord? Ik ben opgegroeid met de sprookjes die mij werden verteld voor het slapen gaan. Het enige verschil is dat we tegenwoordig weten wat voor invloed een verhaal heeft op ons.

Sprookjes vertellen
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Is een verhaal-boodschap overtuigender dan een niet verhaal-boodschap?

Uit onderzoek is gebleken dat een verhaal overtuigender is dan een niet verhaal-boodschap. Dit snap ik wel, want met een verhaal speel je in op de gevoelens van je klanten en dus is het overtuigender dan dat je de boodschap direct zegt. Het verhaal verbindt de klant met jouw bedrijf. Empathie is wat je wilt bereiken met je bedrijfsverhaal. Je creëert als het ware een vertrouwelijke en betrokken relatie met je klant. Het voordeel is dus dat je klanten sneller verbindt aan je merk. Dit zorgt voor merktrouw.

Helpen verhalen om vertrouwen te creëren?

Het antwoord op deze vraag is ja. Waarom zouden anders veel bedrijven nu zoveel focus leggen op het vertellen van hun eigen verhaal? Vroeger was het zo dat je het product de hemel in moest prijzen, nu willen klanten meer gevoel krijgen bij het product. Ze willen niet meer alleen de product technische zaken weten. Ze willen weten waarom je het product verkoopt. Het is bewezen dat het menselijk brein op een goede manier reageert bij een verhaal. Uiteindelijk leidt het vertrouwen naar een aankoop toe en dat is wat je wilt.

Welke doelen ga jij behalen met storytelling?

Met storytelling behaal je heel veel doelen. Storytelling is goed voor het behalen van meer leads of meer omzet. Dit doe je door met een goed bedrijfsverhaal je (potentiële) klanten te inspireren en te laten zien van: ‘Heb jij een probleem? Dan hebben wij de oplossing voor je’. Zoals eerder genoemd krijg je ook meer merktrouw met een goed bedrijfsverhaal. Je klanten worden ambassadeurs van je bedrijf als jij ze kunt inspireren.

Maakt een verhaal jou uniek?

Een uniek verhaal maakt jou ook uniek. In deze tijd is dat belangrijk, uniek zijn. Jouw verhaal is als geen ander. Door je Unique Selling Points (USP’s) in je verhaal te verwerken heb je een dubbele uniekheid te pakken. Door je bedrijfsverhaal onderscheidt je jouw bedrijf van je concurrenten en krijg je veel vertrouwen. Het wordt een soort gunfactor. Door storytelling vertel je eigenlijk je eigen verhaal, maar is het niet opdringerig.

Storytelling is the most powerful way to put ideas into the world today

– Robert McKee –

Waar moet je beginnen met storytelling?

Ik zou zeggen begin bij het begin. Begin met de vraag waarom je het bedrijf bent gestart. Je begint dus eigenlijk met het probleem te beschrijven die jij uiteindelijk wil oplossen. Vertel nog niet de oplossing. Houdt het wel duidelijk, maar het hoeft ook niet zo te zijn dat je alles in details gaat vertellen. Als je dit hebt gedaan, vertel je wat je hebt gedaan om het probleem op te lossen. Vertel wat jouw bedrijf doet. Geef het antwoord op de vraag: ‘hoe los ik het probleem op?’ en ‘wat biedt mijn bedrijf aan?’. Als je dit hebt gedaan vertel je je toekomstvisie. Wat wil jij bereiken met je bedrijf over 5 jaar? Maak het zo visueel mogelijk en vertel alleen het hoognodige.

Conclusie

Bedrijven zoals Coca-Cola, Telfort en nog veel meer maken gebruik van storytelling om hun producten te verkopen. Pixar, Disney en andere film bedrijven maken gebruik van storytelling om hun verhaal te maken voor hun film. Zo zie je dat storytelling tegenwoordig heel belangrijk is. We zijn al heel vroeg begonnen met storytelling. De invloed van storytelling hadden we pas later door toen we het vaker gingen gebruiken. We zijn opgegroeid met verhalen, denk maar aan de sprookjes die vroeger werden voorgelezen aan je. Laat je bedrijfsverhaal je klanten inspireren!

Met storytelling laat je jouw bedrijfsverhaal inspireren. Zo kopen klanten liever bij jou dan bij je concurrenten. Laat je USP’s in je bedrijfsverhaal voorkomen. Zo weten de klanten precies waarom ze voor jou kiezen. Storytelling laat je ook bepaalde doelen behalen. Doelen zoals merktrouw creëren, je klanten ambassadeur laten worden en nog veel meer. Om te beginnen met je bedrijfsverhaal moet je 3 vragen beantwoorden: Wat is het probleem? Wat is de oplossing voor het probleem (wat doe ik?) Wat is mijn toekomstvisie?.

Wil je alvast oefenen met je bedrijfsverhaal? Plaats in de reacties jouw bedrijfsverhaal en wij geven wat tips!

rocketship-tilt-min

Ontvang onze leuke e-mails!

Jij krijgt alleen informatie van ons die aansluit met wat jij wilt

Dank je wel! Hopelijk ga je hiermee groeien!

rocketship-tilt-min

Ontvang onze leuke e-mails!

Jij krijgt alleen informatie van ons die aansluit met wat jij wilt

Dank je wel! Hopelijk ga je hiermee groeien!

rocketship-tilt-min

Ontvang onze leuke e-mails!

Jij krijgt alleen informatie van ons die aansluit met wat jij wilt

Dank je wel! Hopelijk ga je hiermee groeien!

Pin It on Pinterest

Share This