fbpx

Als jij naar een product kijkt, wat valt je dan als eerst op? Voor mij zijn dat de kleuren. Kleuren zijn een belangrijk aspect van je merk. De juiste kleuren zorgen ervoor dat je boodschap op de juiste manier overkomt. Het maakt niet uit of je een speelgoedbedrijf bent die een betere connectie met jongeren wilt maken of een drogisterij die het vertrouwen met zijn klanten wilt versterken. De kleurenpsychologie helpt bij het maken van een sterk herkenbaar merk. In deze blog lees je alles over de inhoud van de kleurenpsychologie en weet jij de psychologie achter deze kleuren?

Wat houdt kleurenpsychologie in?

De studie over de relatie tussen kleuren en mensen heet ook wel de kleurenpsychologie. Het doel is het beïnvloeden van je dagelijkse beslissingen door het gebruik van kleuren. Dit gaat over beslissingen zoals welke producten we kopen of welk bedrijf wij betrouwbaar vinden. Hebben kleuren op de verpakking van een product invloed op wat wij kopen? Het korte antwoord is ja! Maar waarom? De betekenis van kleuren hebben een invloed op keuzes die we maken in het leven. Dezelfde kleur kan ook verschillende betekenissen hebben die afhankelijk zijn van verschillende factoren. Factoren als geslacht, plaats, waarde enz. Iedereen heeft dus een andere betekenis achter kleuren. Weet jij eigenlijk de psychologie achter deze kleuren?

Colorrad
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

1. Rood

 

Rood trekt veel aandacht. De kleur rood heeft te maken met enthousiasme, passie, actie en energie. Het kan je opgevallen zijn dat sommige merken rood gebruiken voor Call To Actions (CTA’s). Een voorbeeld van een CTA is een ‘bestel nu’ knop. De kleur rood wordt ook verwerkt in verpakkingen van producten om zo meer op te vallen in de schappen.

Volgens de kleurenpsychologie is rood de meest intense kleur. Dus zal de kleur rood de sterkste emoties uitlokken. Deze kleur kan duiden op angst of op gevaar, dus je moet voorzichtig zijn met het gebruik van deze kleur. Als de kleur rood niet mooi in je ontwerp past, dan is het beter om deze kleur in kleine elementen te gebruiken als je het toch wil toepassen.

Rood is een iconische kleur die gebruikt wordt door grote merken zoals YouTube, Coca-Cola en Media Markt. Rood kan je een gevoel van honger of trek geven. Dit is één van de redenen dat Coca-Cola deze kleur gebruikt. Doordat ze het in combinatie met het woord ‘happiness’ gebruiken zorgt dit ervoor dat de kleur rood verbonden wordt aan blijheid en weet jij de psychologie achter de kleuren?

Coca-cola website
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

2. Oranje

In de kleurenpsychologie staat oranje voor creativiteit, avontuur, enthousiasme, succes en balans. De kleur oranje voegt een beetje speelsheid toe aan foto’s, een website of andere marketingmateriaal. Ondanks zijn aantrekkelijke kleur is oranje niet zo opvallend als dat rood is. Veel marketeers gebruiken de kleur nog steeds voor bepaalde gebieden of voor call to actions waar ze de aandacht naar toe willen trekken.

De betekenis van de kleur oranje is echt goed te zien in logo’s zoals die van Nickelodeon of van The Home Depot. Nickelodeon is een televisiekanaal voor kinderen, dus de kleur oranje past goed bij het logo en representeert de creativiteit en speelsheid van het merk goed. The Home Depot verkoopt meubilair voor in huis. Veel klussers gaan naar The Home Depot om materialen te kopen om hun huis mee te renoveren of aan te passen. De oranje kleur in het logo staat hier voor creativiteit. 

Nickelodeon website
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

3. Geel

In de kleurenpsychologie staat geel voor zonneschijn. Het straalt de gevoelens van geluk, positiviteit, optimisme en de zomer uit. Ook staat het voor bedrog of voor waarschuwen. Bepaalde merken gebruiken de gele kleur als achtergrond of als omlijning van hun website design. Een andere optie is om een gele balk bovenaan de pagina te maken met “gratis verzending”. Dit moet natuurlijk wel bij de rest van je ontwerp passen. Een klein beetje geel kan ervoor zorgen dat je bezoekers je winkel vergelijken met iets positiefs.

De kleur geel wordt gebruikt door merken als Ferrari en IKEA. Veel mensen dromen over het rijden van een Ferrari. Het luxe automerk associeert zichzelf met vrolijkheid, de zomer en een zorgeloze levensstijl. De gele kleur wordt in het logo gebruikt als een achtergrondkleur om er voor te zorgen dat het paard goed naar voren komt.

De IKEA gebruikt ook geel in hun branding. Nu vraag je je af: ‘Wat heeft het kopen van meubilair te maken met vrolijkheid?”. Laten we even kijken naar wie er geïnteresseerd zijn in de producten van IKEA. Veel mensen, die net voor het eerst een eigen huis hebben gekocht of voor de eerste keer gaan verhuizen, gaan naar de IKEA om meubels te kopen voor hun nieuwe huis. Deze mensen gaan dit hoofdstuk van hun leven in met veel vrolijkheid en optimisme voor de nieuwe veranderingen. Dit zorgt ervoor dat de kleur geel goed bij de branding van IKEA past.

Ikea website
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

4. Roze

Roze is een populaire kleur voor merken die het vrouwelijk geslacht als doelgroep hebben. In de kleurenpsychologie staat de roze kleur voor vrouwelijkheid, speelsheid, kinderlijkheid en onvoorwaardelijke liefde. Er zijn merken die ervoor gekozen hebben om roze te gebruiken in hun verpakkingen. Dit zijn vooral merken die speelgoed voor meisjes verkopen. Andere merken gebruiken de roze kleur bijvoorbeeld in hun logo of website design om op te vallen.

Doordat de roze kleur voor vrouwelijkheid staat is het geen verrassing dat grote merken zoals Victoria’s Secret en Barbie het zo veel gebruiken. Victoria’s Secret heeft zelfs één van haar merken Pink genoemd. Het logo is roze van kleur en ze gebruiken op hun website een combinatie van roze en zwart om belangrijke marketing details op te laten vallen. Op de website van Barbie zijn alle call to actions aangegeven met een lichtroze kleur. Het bovenste menu en het uitschuifmenu maken ook op een subtiele manier gebruik van deze kleur. De verpakkingen en hun logo maken ook gebruik van de roze kleur.

Victoria's secret website
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Weet jij de psychologie achter deze kleuren? Ontdek ook de andere kleuren!

5. Groen

In de kleurenpsychologie staat de kleur groen voor de natuur en voor vermogen. Groei, vruchtbaarheid, gezondheid en vrijgevigheid zijn enkele positieve betekenissen voor deze kleur. De groene kleur draagt ook negatieve gevoelens met zich mee, zoals jaloezie. Als je in de gezondheid of fitness niche zit, kun je ervoor kiezen om wat meer groen aan je website toe te voegen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door je logo of je banner afbeelding een groen tintje te geven.

Het gebruik van de groene kleur is vooral populair gemaakt door merken als John Deere en Roots. John Deere’s merk draait volledig om natuur. De landbouw en agricultuur staan centraal in hun producten. De kleur groen is zo in hun branding verwerkt dat zelfs hun producten dezelfde kleur groen hebben als die van het logo. Op die manier, wanneer iemand een product van John Deere ziet, zal hij deze meteen herkennen en associëren met het bedrijf.  

Roots is een modebedrijf. Wanneer je hun banner bekijkt, zie je dat de modellen zich vooral bevinden in natuurlijke buitenomgevingen. Het groene logo past perfect bij het natuurlijke imago dat ze bij zich dragen en trekt vooral buitenmensen als klanten aan. Zelfs als je product niet specifiek bij een niche hoort, kun je de juiste kleuren dus wel gebruiken om een specifieke doelgroep aan te trekken.

John deere website
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

6. Blauw

In de kleurenpsychologie heeft de kleur blauw een nauwe relatie met de zee en de lucht. Stabiliteit, harmonie, rust, kalmte en vertrouwen zijn enkele gevoelens die op kunnen komen bij het gebruik van deze kleur in je branding. Aan de andere kant heeft blauw ook negatieve betekenissen aan zich hangen, zoals depressie en een koud gevoel. De blauwe kleur kan goed gebruikt worden in bijvoorbeeld je logo of je menu. Bepaalde websites hebben hun garantieverklaring, vertrouwen certificaat of gratis verzending icoon in een blauwe balk staan, om het vertrouwen aspect te vergroten.

Tech giganten zoals Facebook, Twitter en Skype gebruiken blauw in hun marketingcampagnes. Ook verkopers als Walmart en Oral-B gebruiken deze kleur. Walmart gebruikt de kleur blauw om hun klanten een gevoel van vertrouwen en ontspanning te geven. Uiteindelijk is Walmart ook een winkel waar jij je boodschappen kan halen en kan shoppen. Dit is allemaal in één en dezelfde winkel. Ze hebben hier namelijk letterlijk alle producten wat je zoekt, van boodschappen tot meubels en van speelgoed tot bouwmaterialen.

Oral-B is een gezondheidsmerk speciaal voor je tanden. Dit merk verkoopt tandenborstels. De gezondheidsbranche gebruikt blauw in hun branding om hun bezoekers een gevoel van kwaliteit, betrouwbaarheid en veiligheid te geven.

Oral-B website
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

7. Paars

Volgens de kleurenpsychologie is paars een koninklijke kleur. Aan deze kleur zijn onder andere macht, adel, luxe, wijsheid en geestelijkheid verbonden. Kijk wel uit met het gebruik van deze kleur, want als je het te veel gebruikt kan het een gevoel van frustratie afgeven! Sommigen zien overmatig gebruik van deze kleur als arrogant. Je kunt paarse tinten toevoegen aan bepaalde elementen zoals een gratis verzending balk, je logo of als accent in je informatieve grafiekjes.

 Paars is een kleur die gebruikt wordt door merken als Hallmark en Yahoo. Als je beide websites bekijkt dan weet je dat paars een accentkleur is. Op de website van Hallmark is te zien dat het logo en het menu paars gekleurd zijn, maar de rest van de website gebruikt een variatie van andere kleuren. Op Yahoo is te zien dat het logo, het menu en de Yahoo iconen de paarse kleur hebben.

Yahoo website
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Weet jij de psychologie achter deze kleuren? Daar kom je nu achter!

8. Wit

Wit is officieel geen kleur, maar voor het doel van deze blog noemen we wit wel een kleur. In de kleurenpsychologie wordt wit gepaard met onschuld, goedheid, schoonheid en nederigheid. De kleur wit heeft ook negatieve kanten. Het wordt geassocieerd met steriliteit en kou. Het is bij webshops de meest gebruikte kleur. Deze kleur wordt gebruikt als achtergrondkleur op foto’s van producten. De meeste pagina’s hebben een witte achtergrond met daarop zwarte tekst. Dit is de beste kleurencombinatie om een goede leesbaarheid te maken.

Wit is één van de kleuren die ASOS en Adidas in hun marketing gebruiken. Op de website van ASOS zijn de woorden in de header, het logo en de achtergrond wit. Wanneer de achtergrond grijs of zwart is, is het mooi om de tekstkleur wit te doen. Wanneer de achtergrond wit is, is het mooi om de tekstkleur zwart te doen. Op de webshop van Adidas is het bovenste menu zwart. Het witte logo helpt met het maken van contrast. De achtergrond is wit en dat geeft een mooi contrast bij de grijze achtergrond van de productfoto’s. Veel merken die wit als centrale kleur gebruiken maken ook gebruik van de kleuren zwart en grijs.

Adidas website
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

9. Zwart

Zwart is officieel ook geen kleur, maar zwart wordt vaak gebruikt bij branding. Daarom noemen we het een kleur voor deze blog. Zwart is een populaire kleur in de verkoop. In de kleurenpsychologie staat zwart voor mysterie, macht, elegantie en verfijning. Daarnaast kan de kleur ook het gevoel van somberheid en woede oproepen. 

Veel winkels, vooral in de modebranche, hebben zwart in hun logo gebruikt. Zwart is ook populair voor teksten. Dit is omdat het makkelijk te lezen is. Bepaalde merken kiezen ervoor om zwart-wit foto’s te gebruiken voor bijvoorbeeld lifestyle banners, afbeeldingen of iconen om zo een bepaalde toon te scheppen voor hun website.

Zwart is een kleur die bedrijven als Chanel en Nike veel gebruiken. Chanel gebruikt zwart voor hun logo en heeft enkele zwart-wit afbeeldingen op hun website om vastigheid te scheppen. Zodra je hun website bekijkt, zie je een dik zwart menu verschijnen. Ze gebruiken zwarte tinten in hun teksten en in hun afbeeldingen. Het valt ook op dat hun call to actions ook zwart zijn. Veel verkopers, vooral die in de modebranche, gebruiken zwarte call to actions die mooi in contrast zijn met de witte achtergronden.

Nike gebruikt de tinten zwart, wit en grijs voor zijn website. Het logo en de tekstkleur van Nike zijn door de hele website zwart. Dit maakt het makkelijk te lezen. Net zoals bij Chanel, zijn de call to actions van Nike ook zwart. Dit richt de aandacht goed op de knoppen.

Chanel website
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

10. Grijs

Volgens de kleurenpsychologie, staat de grijze kleur voor neutraliteit en balans. De betekenis van deze kleur komt van het feit dat de kleur tussen zwart en wit in staat. Helaas draagt, net zoals alle andere kleuren, ook grijs enkele negatieve gevoelens met zich mee. Dit zijn onder andere depressiviteit en verlies. De afwezigheid van kleuren laat deze kleur een beetje grauw over komen. Grijs kan gebruikt worden als tekstkleur, header, in afbeeldingen en zelfs producten.

Apple is een goed voorbeeld van een bedrijf dat grijs in zijn branding gebruikt. Bovendien zijn veel van de laptops grijs of zilver. Deze natuurlijke kleur jaagt niemand weg. Op hun website gebruiken ze de kleur voor hun menu om een goed contrast te maken met hun logo. Aan de andere kant zie je dat ze door de rest van hun website een balans van wit, zwart en grijs gebruiken wat ervoor zorgt dat de website een strakke look behoud.

Apple website
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Weet jij de kleurenpsychologie? Nog 1 kleur en je kent ze allemaal!

11. Bruin

Bruin is een kleur die met aarde wordt geassocieerd. Het is namelijk de kleur van de aarde, hout en andere natuurproducten. Dus natuurlijk is de psychologie achter deze kleur dat het voor een comfortabel, veilig en een solide gevoel staat. In de marketing wordt de kleur bruin vooral gebruikt voor natuurlijke producten en voedsel. Bruin is een kleur dat zich laat zien in logo’s, banners, afbeeldingen en zelfs teksten, afhankelijk van de achtergrond kleur.

UPS is een goed voorbeeld van een merk dat gebruik maakt van de betekenissen die de bruine kleur heeft. Ze laten heel mooi zien dat de kleur van het logo, de bruine kleur van het menu versterkt. Je ziet ook dat UPS goed gebruik maakt van andere bijpassende kleuren, zoals geel en groen, welke allemaal natuurlijke elementen bevatten. Geel kan bijvoorbeeld voor de zon staan en groen kan voor de natuur staan. Dit geeft UPS uiteindelijk een veilige, betrouwbare en solide imago, wat precies is wat het bedrijf wilt uitstralen. Dit is dus een slimme keuze geweest door het bedrijf. Denk jij nog te weten wat de psychologie achter deze kleuren is?

UPS website
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Conclusie

Nu heb je een duidelijk beeld van wat de kleurenpsychologie is en wat voor betekenis de kleuren hebben. Je hebt de kleuren al toegepast op je website, maar nu weet je ook de betekenis erachter. Als je nog geen kleuren hebt toegepast, kan je nu op basis van de betekenis de juiste kleuren kiezen. Doordat veel branches standaardkleuren hanteren, zoals blauw voor gezondheidszorg, is het niet verplicht om die regels altijd aan te houden. Overweeg om kleuren te gebruiken die je gebruikers de gevoelens geeft die jij wilt overbrengen met je bedrijf. Weet jij de psychologie achter al deze kleuren?

Kleurbetekenis
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Welke gevoelens heb je bij deze kleuren? Plaats je reactie hieronder!

rocketship-tilt-min

Ontvang onze leuke e-mails!

Jij krijgt alleen informatie van ons die aansluit met wat jij wilt

Dank je wel! Hopelijk ga je hiermee groeien!

rocketship-tilt-min

Ontvang onze leuke e-mails!

Jij krijgt alleen informatie van ons die aansluit met wat jij wilt

Dank je wel! Hopelijk ga je hiermee groeien!

rocketship-tilt-min

Ontvang onze leuke e-mails!

Jij krijgt alleen informatie van ons die aansluit met wat jij wilt

Dank je wel! Hopelijk ga je hiermee groeien!

Pin It on Pinterest

Share This