fbpx

“Ik ben begonnen met dit bedrijf, omdat mijn vader een website nodig had voor zijn bedrijf, een klant vond dit zo gaaf dat zij ook een website wilde hebben van mij. Dit was het begin van mijn bedrijf. Blijkbaar waren er niet genoeg aanbieders van professionele websites met gave ontwerpen”. “Bolero Cosmetics is sinds kort in de consumentenmarkt te vinden. Om hun producten te verkopen hadden ze een webshop nodig, die hebben wij voor ze gemaakt. Door deze webshop zijn ze binnen een korte tijd heel veel gegroeid”. Herken je het verschil tussen beide verhalen? In deze blog leg ik je het verschil uit tussen de twee type verhalen en geef ik er een voorbeeld bij.

Oprichters verhaal

Niemand weet het oprichters verhaal beter dan jij. In de inleiding hebben wij twee verhalen geschreven. Het eerste verhaal was een deel uit een oprichters verhaal. In het oprichters verhaal zet jij hoe jij jouw bedrijf bent begonnen. Je vertelt het probleem en daarna hoe jij het probleem oplost met jouw bedrijf. Maak de probleemstelling zo uitgebreid mogelijk. Een ander idee om in je verhaal te zetten is de ontwikkelingen door de jaren heen. Dit kan je doen als je bedrijf meerdere jaren bestaat.

Het doel van een oprichters verhaal is dat je klanten weten waar jij ooit begonnen bent en wat het verschil met nu is. Als je bedrijven hebt als doelgroep, kunnen ze zich herkennen in de problemen die jij ook aan het begin hebt gehad. Zo bouw je vertrouwen op met je doelgroep. Ook bij consumenten kan er een herkenningspunt komen bij het probleem.

logo-zenwise-zwart
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Voorbeeld                     Zenwise Academy

Als voorbeeld heb ik de website van Zenwise Academy gepakt. Zenwise Academy is een bedrijf dat training verzorgd op gebied van bedrijfstraining. Hierbij kan je denken aan (bedrijfs)cultuur, communicatie, management en leiderschap. Ze hebben in hun over ons verhaal duidelijk staan welk probleem zij oplossen. Daarna hebben ze een kopje met wat hun belangrijkste dienst is. Daar hebben ze puntsgewijs uitgelegd wat zij aanbieden. Dit is een erg sterk punt om duidelijk te laten zien welke diensten ze aanbieden. Na hun uitleg hebben ze een stukje staan over professionals om te laten zien dat ze daadwerkelijk mensen in dienst hebben die er verstand van hebben.

Als één van de laatste dingen hebben ze hun werkwijze staan, wat heel slim is. Zo weet je hoe ze te werk gaan en kan je altijd terug vinden waar ze naartoe willen werken. Bijna elk bedrijf heeft hun referenties als laatste staan. Zo zie je welke andere bedrijven al gebruik hebben gemaakt van de diensten van Zenwise Academy. In dit geval hebben ze al heel veel grote klanten binnen gehaald.

Laat jij je klanten al inspireren met je bedrijfsverhaal? Lees hier hoe je dit kan toepassen!

Klantverhaal

Het succes van een klant kan een andere klant overhalen om bij jou het gewenste product af te nemen. Het klantverhaal bestaat uit het verhaal hoe jouw product het bedrijf van die klant heeft geholpen te groeien. In het klantverhaal stel je een aantal vragen. Deze vragen zijn bijvoorbeeld: ‘Hoe waren de zaken voordat je gebruik ging maken van ons product?’ en ‘Hoe heeft ons product jou geholpen met de groei van het bedrijf?’. Dit zijn belangrijke vragen. Maak nog een aantal vragen erbij en laat die je klanten invullen. Zo kan je een goed en leuk verhaal maken.

Hoe schrijf je jouw verhaal?

Je begint natuurlijk bij het begin, maar je hebt een techniek die je toepast om nog meer uit je verhaal te krijgen. Deze techniek heet de Cialdini methode. Dit is ook wel bekend onder de overtuigingsprincipes van Cialdini. Dit zijn 6 onderdelen die jou helpen om nog overtuigender te zijn. De onderdelen zijn: Wederkerigheid, Schaarste, Sympathie, Autoriteit, Sociale bewijskracht en Consistentie.

 

Wederkerigheid:

Wederkerigheid speelt in op het feit: doe jij iets voor mij dan doe ik iets voor jou. Je kan dit toepassen door iets weg te geven. Het hoeft niet duur te zijn. Je kan bijvoorbeeld online een pdf weggeven met informatie in ruil voor hun e-mailadres. Wist je dat als je iets weggeeft, dat je dan de kans vergroot dat mensen bij jou een product of dienst afneemt? Raar is het eigenlijk he? Toch is dit bewezen. Er is een onderzoek geweest dat als je een pepermuntje weggeeft bij de rekening dat dit de fooi verhoogt.

 

Schaarste:

Wat doe jij als je op=op hoort? Wordt jij dan ook zo aangetrokken? Dit is niet zomaar. Ook dit is een overtuigingsprincipe van Cialdini. De schaarste bepaalt al heel lang ons leven. Het geeft de waarde van onze producten en diensten aan. Zou jij nog geld willen gebruiken als iedereen een geldboom in zijn tuin heeft staan? Hoe minder er van iets is, hoe meer we het willen.

 

Sympathie:

Wie kent het niet? “De gunfactor”. Dat is wat jij ook moet creëren met je bedrijfsverhaal. We doen zaken met mensen en niet met producten. De relatie die je met een (potentiële) klant opbouwt bepaalt veel over de beslissing of ze jouw product of dienst afnemen. Sympathie is zelfs zo sterk dat het bijna het slagingspercentage verdubbelt.

 

Autoriteit:

Weet jij wat voor uitstraling dokters hebben? Juist, autoriteit. Dat is wat jij ook moet uitstralen. Jij moet laten zien dat jij alles weet van jouw product en jouw vakgebied. Dit doe je door veel te lezen over je vakgebied (Dit kan je later gebruiken voor een blog bijvoorbeeld). Je kan ook laten zien hoe jouw bedrijf scoort met statistieken en cijfers die jouw klanten achterlaten bij een beoordeling online.

 

Sociale bewijskracht:

De uitdrukking, als er één schaap over de dam is dan volgen er meer, past perfect bij dit onderdeel. Als je laat zien dat er meer klanten zijn die gebruik maken van jouw product of dienst, dan vergroot je de kans weer dat mensen producten of diensten bij jou afnemen. Het is bewezen dat onder sociale druk, mensen sneller geneigd zijn een handeling uit te voeren of iets af te nemen bij anderen.

 

Consistentie:

“Krijg jij vragen over of je online vindbaar bent? Ja? Krijg jij vragen over waarom je nog geen website hebt? Ja? Krijg jij vragen over waarom ze jou online niet kunnen vinden? Ja? Dan heb je net kennis gemaakt met consistentie. Consistentie is namelijk dat je graag bij je mening of antwoord blijft. Als het goed is heb je net drie keer ja gezegd. Het is bewezen dat als wij één keer ja hebben gezegd, dat wij op de rest ook ja willen zeggen. Dus dit betekent één keer ja, is meerdere keren ja!

"The desire for consistency is a central motivator of our behavior"

– Robert Cialdini –

Conclusie

Op een website vind je sowieso één van deze twee verhalen terug. Weet jij welke? Juist het oprichters verhaal. In het verhaal beantwoord je drie belangrijke vragen. De vragen zijn: Hoe ben je begonnen?, Welke ontwikkelingen heb je doorgemaakt? en Wat is je toekomstvisie?. Als je deze vragen beantwoordt, heb je een sterk oprichters verhaal.

Het succes van anderen is heel aantrekkelijk voor ons. Daarom staan er op sommige websites ook klantverhalen. In dit verhaal staat hoe het bedrijf de klant heeft geholpen. Ze laten het verschil zien tussen de groei zonder hun product of dienst en de groei met hun product of dienst. Ook laat je het toekomstbeeld zien van het bedrijf, dit laat je zien om aan te geven waar de klant naar toe wil en dat zij dat kunnen realiseren met jouw product of dienst.

Een techniek die je kan toepassen zijn de overtuigingsprincipes van Cialdini. Deze principes zijn: wederkerigheid, sociale bewijskracht, consistentie, schaarste, sympathie en autoriteit. Door dit te gebruiken vergroot je de kans dat je (potentiële) klanten producten of diensten bij jou afnemen. Er zijn heel veel onderzoeken geweest om dit te kunnen bewijzen.

Welk verhaal zou jou laten inspireren? Het oprichters verhaal of het klantverhaal? Laat het hieronder achter!

rocketship-tilt-min

Ontvang onze leuke e-mails!

Jij krijgt alleen informatie van ons die aansluit met wat jij wilt

Dank je wel! Hopelijk ga je hiermee groeien!

rocketship-tilt-min

Ontvang onze leuke e-mails!

Jij krijgt alleen informatie van ons die aansluit met wat jij wilt

Dank je wel! Hopelijk ga je hiermee groeien!

rocketship-tilt-min

Ontvang onze leuke e-mails!

Jij krijgt alleen informatie van ons die aansluit met wat jij wilt

Dank je wel! Hopelijk ga je hiermee groeien!

Pin It on Pinterest

Share This