fbpx

In het vorige deel van het ondernemersplan, leggen we uit over onder andere doelen. Nu gaan we het financiële plaatje bekijken en of het haalbaar is met cijfers.

Marketing


1. Hoe bereik jij je ideale klanten?

Dit is een belangrijk onderdeel van jouw ondernemersplan, hiervoor heb je goed onderzoek gedaan wie jouw doelgroep is en waarmee je ze kan benaderen. Zonder dit onderdeel kan je moeilijk groeien en/of starten.

2. Welke educatieve inhoud kun je aanbieden om je ideale klant aan te trekken?

Om je doelgroep aan te spreken wat je bij het marketing plan hebt onderzocht, is het belangrijk om waarde weg te geven (kosteloos) bijvoorbeeld door een downloadbare E-book waaraan je potentiële klant iets heeft. Uiteraard kosteloos. 

3. Hoeveel klanten heb je nodig om je bedrijf te ondersteunen?

Bereken hoeveel klanten je minimaal nodig hebt om je bedrijf en jezelf te ondersteunen zodat je geen financiële zorgen hebt. Ook is het marketing onderzoek heel belangrijk hierin, omdat je hierdoor snel je doel behaalt. Het is echter wel belangrijk om er voor te zorgen dat je een goed proces hebt zodat je de druk goed aan kan van het eventuele werk en om te blijven testen als je marketing loopt, want vertrouwen winnen wordt steeds moeilijker voor elke branche.

4. Hoe genereer je leads?

Nadat je het marketingonderzoek gedaan hebt en je hebt waarde om weg te geven, kan je dit sneller promoten door advertenties online, denk maar aan Facebook ads wat nu heel erg populair is. Je websitebouwer kan je vast wel tips geven over hoe jij je bedrijf kan promoten. 

5. Hoe presenteer jij je waardevoorstel naar potentieel klanten?

Door een eigen huisstijl te hebben val je op bij jouw potentiële klanten en door dit online te meten krijg je eerder data waardoor je eerder kan bepalen. Dit gaat veel sneller dan bijvoorbeeld bij een flyer, omdat het bereik veel groter is. Geef waarde weg wat jouw doelgroep wilt zien. Deze waarde kan je weg geven door bijvoorbeeld een PDF te maken. Je kan het beste natuurlijk zelf je content schrijven, maar je kan ook naan jouw websitebouwer vragen hoe je dit het best kunt doen.

6. Hoe laat jij jouw beste werk zien?

Door een portfolio te hebben met een verhaal wat je gedaan hebt voor die klant dit wordt ook wel een “Case” genoemd. Hierin kan jouw potentiële klant zien of hij interesse heeft in eerder gemaakt werk van jou.  

 

7. Strategie

Bedenk hoe zou jij onder de aandacht willen komen? Bekende manieren zijn onder andere:

  • Facebook advertenties
  • E-mail nieuwsbrieven
  • Campagnes voor: sociale media en content marketing

Het is belangrijk om een portfolio te hebben met bekende cases zodat de potentiële klant al weet dat hij of zij weet wat je doet. Het kost even tijd maar het bespaart later veel in tijd. 

Tip: Als je hier niet uitkomt, vraag advies aan jouw websitebouwer!

Financiële middelen

Hoe beheer je het geld?

Bij financiële zaken moet je bedenken dat je altijd een aantal maanden vooruit moet werken zodat je een buffer hebt. Dit kan helpen in mindere tijden of tijden van opstarten. Beheer financiële middelen door bijvoorbeeld zaken te doen met een bank, zodat je een mobiele app hebt. Begin je net? Dan kan je boekhouder makkelijk overweg met een excel sheet en bespaart je vele kosten van een boekhoudprogramma. Zodra je echt veel facturen p.m. hebt dan is het interessant om een boekhoudprogramma aan te schaffen, overleg dit met je boekhouder!  

1. Hoe beheer je de financiën goed?

Stel elke maand doelen wat je wilt halen en kijk goed naar je processen zodat je marketing kan laten draaien en hierdoor kan groeien! Slaap over uitgaven en bespreek ze eerst. Zodat je niet te snel uitgeeft. 

2. Hoe en wanneer word je betaald?

Maak een overzicht over hoe en wanneer je wilt uitbetaald worden en wat daarvoor nodig is.

 

 

3. Hoe weet je wie je moet betalen en welke betaal je belastingen?

Kijk wat de belastingen voor jou zijn en kijk dit ook na voor je eventuele werknemers, informeer dit bij de belastingdienst of kijk je rechtsvorm na. Het is belangrijk om een overzicht te maken wie je moet betalen en dit is zo snel mogelijk ook betalen. 

4. Wat zijn je uitgaven?

Maak een lijst in bijvoorbeeld Asana en zet al jouw uitgaven onder elkaar neer en bekijk hoeveel je totale uitgaven zijn, hierdoor weet je wat je minimaal inkomen moet worden. 

5. Aan welke essentiële startinvesteringen moet ik met mijn bedrijf voldoen?

Maak een lijst in Asana en bereken jouw investeringen let ook vooral op jaarlijkse kosten. Wees voorbereid! Tip: onderzoek in jouw branche wat de minimale startinvestering is.



6. Salaris

Geef jezelf een salaris, doe dit er extra bij onder de streep van wat je wilt omzetten en vergeet de belastingen niet! 

Hoe ga jij jouw bedrijf structureren om te starten?

Het belangrijkste is om al jouw ideeën op te schrijven onder elkaar. Vervolgens ga jij jezelf vragen stellen, vragen zoals: 

  • Met welk doel ben je dit bedrijf gestart?
  • Wat is jouw doelgroep?
  • Heb je opstartkosten en hoe financier je dit?

 

Juridisch

Zorg dat alles wat je doet, dat je het kan aantonen op basis van wat voor zaken je gaat doen. Problemen met papieren is het laatste wat je wilt hebben. Mocht je hier niet mee uitkomen? Dan kan je altijd een juridische partij inschakelen om je in het begin hiermee te helpen. 

 

Maak makkelijk je algemene voorwaarden, om het makkelijk voor je te maken, hebben we 2 links die je goed kunnen helpen:

Privacy policy: https://veiliginternetten.nl/privacyverklaring-generator/start/

Algemene voorwaarden: https://www.thuiswinkel.org/algemene-voorwaarden-generator

 

 1. Welke contracten of overeenkomsten heb ik nodig?

Kijk na wat je nodig hebt, door alles in een business plan te verwerken krijg je overzicht en zet hier de contracten en overeenkomsten in. Schakel desnoods een jurist in en zet dit ook bij je opstartkosten als je dit gelijk in het begin doet. Door dit in asana in te plannen kan je taken makkelijk afvinken. Lees hier meer.


2. Hoe krijg je doorlopende juridische hulp wanneer je het nodig hebt?

Door te kijken in wat voor vak je zit of wat je doet kan je bij je eigen verzekering of online een verzekeraar zoeken en jezelf laten informeren over alles wat je nodig hebt. Vraag altijd alles aan en neem het door. Zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Mensen & Partners

Wiens hulp heb je nodig?

  1. Maak een lijst van al jouw partners / leveranciers etc.
    2. Wat voor soort dagelijkse hulp heb je nodig en met welke ervaring?
    3. Welke middelen heb je nodig?

    Heb je Boekhoudsoftware nodig? 

Heb je weinig verstand van boekhoudsoftware? Online kan je veel vinden over boekhoudsoftware. Bekijk de functies eerst en beslis daarna.

Klant / Project Management 

Beheer al jouw klanten in een CRM systeem! Er zijn verschillende soorten beschikbaar. Probeer er één te vinden die aan jouw branche voldoet. 

 

Wat zijn je volgende actiestappen?

Hulpvragen:
1. Op welke gebieden heb je hulp nodig of moet je jezelf verfijnen?
2. Waar zit je vast aan en hoe kun je er voorbij komen?

3. Wat is het enige dat je nu kunt doen om het te maken grootste impact en vooruitgang?

Conclusie

Hierin lees je alles over wat nodig is om een succesvol businessplan te maken en waaraan je moet denken om jouw bedrijf goed neer te zetten.  

rocketship-tilt-min

Ontvang onze leuke e-mails!

Jij krijgt alleen informatie van ons die aansluit met wat jij wilt

Dank je wel! Hopelijk ga je hiermee groeien!

rocketship-tilt-min

Ontvang onze leuke e-mails!

Jij krijgt alleen informatie van ons die aansluit met wat jij wilt

Dank je wel! Hopelijk ga je hiermee groeien!

Pin It on Pinterest

Share This