fbpx

Waarom een ondernemersplan?
Een ondernemersplan geeft je overzicht en geeft je duidelijkheid in wat je wilt bereiken en laat je realistisch nadenken. Het zorgt voor overzicht in jouw plannen en het laat je ook aan het plan houden dat je hebt. Lees hieronder een aantal punten die belangrijk zijn om over na te denken en die je absoluut in je ondernemersplan moet hebben.

 

Handig voor als je als ondernemer aan de slag gaat!
Lees hier alles over: 5 zakelijke tools die je moet hebben

Introductie:

Als je een onderneming begint zal je altijd vooruit moeten denken aan nieuwe ideeën om omzet te genereren. Daarom is het handig om met bedrijven te werken die ideeën hebben en je verder kunnen helpen, zodat je kan blijven groeien omdat de markt telkens verandert en je moet steeds veranderen.

Doelen stellen, heb jij al doelen?

1. Wat wil je? En wat heb je nodig van het bedrijf?
Wat wil je bereiken? En in hoeveel tijd? En waar wil je staan over een jaar. Het is handig om dit in een tabel voor jezelf onder elkaar te zetten. En wat als het niet lukt? Waar moet ik dan aanpassingen maken, zodat het wel lukt?

Op deze manier kan je blijven focussen op het goede en blijft het leuk! Want waar doe jij het echt voor? In jouw leven…

2. Hoe wil je dat je werkleven is en eruit gaat zien?
Het is handig als je opschrijft wat je precies wilt en zodat je overzicht krijgt hoe je daar naar toe kan gaan groeien. Dit kan je doen door doelen te stellen en ook jezelf af te vragen wat als het niet lukt? Waar moet ik dan de aanpassingen maken en binnen hoeveel tijd moet ik dit bereikt hebben?

3. Wat zijn jouw financiële behoeften en wensen?
Waar wordt jij gelukkig van en wat heb je nodig om dit te bereiken. Zet dit allemaal onder elkaar neer op papier.


4. Wat moet je doen om dit allemaal mogelijk te maken?
Bereken hoeveel klanten je nodig hebt voor wat je wilt bereiken. Zet dit onder elkaar in uren en je weet hoeveel uur je minimaal moet werken om dit te bereiken en vergeet vooral je uur tarief niet.

Producten & Diensten

Welk probleem ga jij oplossen met jouw dienst of product?

  1. Waar ben je het meest enthousiast over?

Wat je ook doet, wees enthousiast erover en laat ook zien waarom je er zo enthousiast over bent. Maak indruk!

 

  1. Wat wil je aanbieden?
    Maak een lijst van de producten en diensten die je wilt aanbieden en kijk of het ook goed op elkaar aansluit.

    3. Welke resultaten biedt het jouw klanten?

Zorg dat klanten met jouw product / dienst hun oplossing gevonden hebben waarvoor ze het nodig hebben.



4.Waarom is jouw dienst/product zo uniek?
Wat maakt jou onderscheidend van jouw concurrenten, wat kan jij beter dan hun? Noteer alles op papier, zodat je een duidelijk overzicht kan hebben en spar hierover met mensen of te wel een ondernemersplan geeft je overzicht.

 

  1. Wat is de juiste prijs om zaken te ondersteunen en klanten te krijgen?

Kijk naar wat jouw concurrenten doen en of je het anders doet dan hun en schrijf dit op. Bereken of jij uitkomt met de prijs die je aanbiedt en de kosten die je hebt en let vooral op de cijfers ervan.

Prijsbepaling:
Waar baseer jij jouw prijs of uurtarieven op? Dit kan je bijvoorbeeld onderbouwen door de ervaring die je hebt en mocht je dit nog niet hebben? Begin dan met een klein uurtarief.

Winstmarge:
Zorg dat je kan eten van jouw winstmarge in het begin, zodat als je jouw winstmarge gaat vergroten dat dit ook echt een verschil gaat maken.

 

  1. Kun je het afleveren?

Werkt jouw dienst of product? En waar baseer je dit op? Is het goed getest en wat je zegt kom je dit ook na bij jou klanten? Dit zijn belangrijke punten om op te letten, omdat het allemaal bij vertrouwen begint.

 

  1. Hoe bezorg je het?

Maak een plan hoe je het wilt afleveren naar jouw klanten en zorg dat ze blij zijn. Dit doe je door te vragen aan ze of alles naar wens is en waar ze over twijfelen? Probeer het voor ze op te lossen en geef ze hierdoor een goed gevoel!

 

  1. Wat is het efficiëntste proces om het af te leveren?

Schrijf het proces op, hoe jij het aflevert voor jouw klant. De stappen die nodig zijn tot dat jij je werk voor hun gedaan hebt. En zij blij zijn met jou.

 

  1. Welke ondersteunende diensten kun je aanbieden om jouw inkomen te ondersteunen?
    Bedenk extra diensten die jouw hoofdproduct of dienst ondersteunt zodat je meer verkoopt. Vaak werkt een extra klein product beter dan het hoofdproduct of dienst.

 

 

Klanten

Wie wil je helpen? 

 

  1. Zijn ze gemakkelijk herkenbaar?

Het probleem dat je voor ze oplost, hebben ze daadwerkelijk ook dat probleem, dit kan je vragen aan jouw potentiële klanten, of ze hiermee geholpen zijn en/of ze eventueel andere problemen hebben waar je op moet letten.

 

  1. Zijn ze relatief gemakkelijk te bereiken?

Door onderzoek te doen waar jouw ideale klanten zitten, kan je weten of ze makkelijk te bereiken zijn.

 

  1. Waar zijn ze naar op zoek?

Welk probleem hebben ze, vraag dit eerst goed aan ze en werk vooral met voorbeelden zodat je weet dat je het kan oplossen voor ze.

 

  1. Welke niches, bedrijfstakken of soorten mensen kun je identificeren?

Maak een lijst met iedereen die er naar op zoek is en maak voor je zelf voorbeelden dat jij al eerder hebt opgelost of kan oplossen.

 

  1. Heb je contacten in het veld? Of ervaring met hen?

Het is handig om jouw sociale netwerk te raadplegen en om te kijken of jouw doelgroep daarin zit. Ook is social media erg handig zoals: Linkedin, facebook, twitter etc.

Conclusie:

 

Dit is deel 1 van een ondernemersplan geeft je overzicht, hierin licht ik belangrijke punten toe waarop je moet letten zodat je voorbereid te werk gaat en voor jezelf nagaat wat je nou precies echt wilt.

rocketship-tilt-min

Ontvang onze leuke e-mails!

Jij krijgt alleen informatie van ons die aansluit met wat jij wilt

Dank je wel! Hopelijk ga je hiermee groeien!

rocketship-tilt-min

Ontvang onze leuke e-mails!

Jij krijgt alleen informatie van ons die aansluit met wat jij wilt

Dank je wel! Hopelijk ga je hiermee groeien!

Pin It on Pinterest

Share This