fbpx

Gefeliciteerd! Je hebt net bedacht om een onderneming te starten. Om overzicht te krijgen in jouw idee is het goed om een ondernemingsplan te schrijven. Je kan hem voor jezelf gebruiken, maar je kan hem straks ook gebruiken om geld te lenen bij de bank. Je gaat achter de computer zitten en opent een leeg Word document. Maar wat nu? Hoe moet ik beginnen? Wat moet er eigenlijk in een ondernemingsplan? Ik geef jou de antwoorden op deze vragen.

Om je ondernemingsplan te beginnen ga je een voorblad maken. Op dat voorblad is het goed om je bedrijfsnaam, slogan en je logo te plaatsen. Daarnaast is het mooi om een foto van jezelf of van je product neer te zetten. Na het voorblad komt de inhoudsopgave en de inleiding. In de inleiding zet je neer wat ze kunnen verwachten en lezen in jouw ondernemersplan. Stel jezelf ook voor in je inleiding, dit maakt het ondernemersplan ook veel persoonlijker.

Het Business Canvas Model

Wij hebben een model gevonden die makkelijk en begrijpbaar is. Wij hebben hem zelf ook gebruikt voor ons ondernemingsplan. Dit model heet het Business Canvas Model. Met dit model werken verschillende banken en bedrijven, zoals de Rabobank. Ik ga de 9 onderdelen van het Business Canvas Model hieronder uitleggen en daarnaast heb ik nog een extra onderdeel dat ook belangrijk is om in je ondernemersplan te zetten. 

Hoofdproduct

Wat is je hoofdproduct? Wat ga jij verkopen? Hier schrijf je alles op wat te maken heeft met jouw bedrijf. Je schrijft ook op hoe jij nieuwe klanten gaat trekken. Het moet een soort samenvatting worden van alle activiteiten die jij gaat ondernemen om je product te verkopen.

Doelgroep

Hierin zet je alle kenmerken die jij hebt van je doelgroep. Ook de behoeften van je doelgroep komt hier in te staan. Je kan je doelgroep op verschillende manieren indelen. Wij hebben ze ingedeeld in 5 verschillende categorieën. Deze categorieën zijn: geografisch, demografisch, sociaal-economisch, psychografisch en gedrag.

Geografisch:

Hier splits je de markt op in bijvoorbeeld land, regio, stad of wijk. Bijvoorbeeld: mijn doelgroep komt uit Nederland, woont in de Randstad, in en rond Zoetermeer. Je kan hier ook het aantal inwoners noemen als je specifiek in een bepaalde stad je onderneming wil gaan starten of je product in die stad wil gaan verkopen.

 

Demografisch:

Bij deze segmentatie splits je de markt op in bijvoorbeeld leeftijd, geslacht, levensfase en religie. Een voorbeeld hiervan is: wij zoeken mannen tussen de 25 en 30 die startende ondernemer zijn. Ook hier kan je weer een statistiek neerzetten over hoeveel inwoners van die bepaalde stad weer aan deze criteria voldoen.

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Sociaal-economisch:

De indeling van deze segmentatie gaat over het inkomen, beroep en zelfs de opleiding die ze minstens hebben gevolgd kan je hier neerzetten. Onze doelgroep heeft bijvoorbeeld een hbo studie afgerond, met een laag inkomen en die net een startende ondernemer is geworden. Zet dit zo specifiek als het kan in je ondernemersplan neer.

 

Psychografisch:

Deze segmentatie gaat over de persoonskenmerken en levensstijl van je doelgroep. Wat drijft je doelgroep? Wat zijn de passies van hun? Waar besteed je doelgroep zijn vrije tijd aan? Dat soort vragen moet je jezelf gaan stellen om erachter te komen.

 

Gedrag: 

Hierbij gaat het om de kennis van een product. Is je klant loyaal aan het product? Hoe vaak zou diegene jouw product gebruiken? Hoeveel moeite zou de klant doen om aan jouw product te komen? Wanneer zou je doelgroep het product gebruiken?

Uniekheid

Hierin zet je neer wat jou onderscheidend maakt. Je zet er dus eigenlijk je unieke punten neer waarom mensen voor jou moeten kiezen en niet voor je klanten. Deze punten heten ook wel je USP’s (Unique Selling Points).

Verdienmodel

Hierin maak je duidelijk waar jouw inkomsten vandaan komen. Niet alleen van als je net begint, maar ook als je langer bestaat. In het verdienmodel schrijf je ook op hoe je dat gaat bereiken. Hoeveel klanten heb je nodig? Wat is de omzet die je nodig hebt en/of de winst? Al deze vragen beantwoord je hierin.

Verkoopkanalen

Hier schrijf je op welke kanalen jij gaat gebruiken om te verkopen. Ga je het bijvoorbeeld in een winkel verkopen of online? Ook de vraag: Hoe houd je de doelgroep op de hoogte? beantwoord je in dit stukje. Voorbeelden van verkoopkanalen zijn: Winkels, Social media, je eigen website, andere bedrijven. Jij kan er vast ook een aantal bedenken.

Klantenbereik

Schrijf op hoe jij in contact komt met je (potentiële) klanten. Maak een onderscheid in de grootgebruikers en in de kleingebruikers. Schrijf ook op hoe jij je klant vaker laat terug komen. Doe je dit door acties, kortingen of andere dingen? Hoe zorg jij ervoor dat je klantrelaties goed zijn?

Samenwerking

Veel ondernemers moeten samenwerken om het bedrijf te starten of om verder te komen. Welke samenwerkingen ga jij aan? Samenwerkingen kunnen bijvoorbeeld zijn met leveranciers of met marketingbedrijven.

Middelen

Hieronder schrijf je alle middelen op die jij nodig hebt om je product te verkopen, hierbij kan je denken aan middelen zoals: een computer, busje of bedrijfsapparatuur. Je moet ook denken aan je werknemers, wil je die aannemen of ga je in je eentje verkopen.

Marketing

Dit is het extra onderdeel waar ik het over had. Dit is heel belangrijk om te vermelden in je ondernemingsplan. In het stukje marketing geef je alles aan wat jij gaat doen om je klant te bereiken. Hier zet je dus ook neer of je een website nodig hebt of niet. Ook zet je er bijvoorbeeld neer of je een online profiel gaat maken op bijvoorbeeld Facebook. Je kan er ook neerzetten wat voor advertenties je gaat doen.

Conclusie

Het Business Canvas Model geeft je een overzicht van wat jij in je ondernemingsplan moet zetten. Zo heb je nog meer gemak bij het invullen van je ondernemingsplan. De volgende onderdelen moeten in het ondernemingsplan voorkomen:

  • Hoofdproduct
  • Doelgroep
  • Uniekheid
  • Verdienmodel
  • Verkoopkanaal
  • Klantenbereik
  • Samenwerking
  • Middelen
  • Marketing

Nu weet je de 9 onderdelen die ten minste in je ondernemingsplan moeten staan. Wij wensen je heel veel succes bij het opstarten van je onderneming. We hebben daarom ook speciaal voor jou een invulbaar ondernemersplan gemaakt. Zo hoef jij alleen de lege vlakken in te vullen en heb je een overzicht gemaakt voor jezelf. Dit overzicht kan je dan weer uitbreiden om in te leveren bij een bank bijvoorbeeld. Wil je toch liever een voorbeeld van een ondernemingsplan van een bank zelf hebben, klik dan hier.

Heb je nog steeds moeite om een ondernemingsplan in te vullen? Laat het dan hieronder weten of stuur ons een live chat en wij gaan je helpen!

rocketship-tilt-min

Ontvang onze leuke e-mails!

Jij krijgt alleen informatie van ons die aansluit met wat jij wilt

Dank je wel! Hopelijk ga je hiermee groeien!

rocketship-tilt-min

Ontvang onze leuke e-mails!

Jij krijgt alleen informatie van ons die aansluit met wat jij wilt

Dank je wel! Hopelijk ga je hiermee groeien!

Pin It on Pinterest

Share This